2013. január 31., csütörtök

Hajós utak 2013-ban

A Hon Tours 2013. évi újdonságai között egy nagyobb csoportot alkotnak a belvízi hajós utak, kirándulások. Úgy gondolom, mindegyik érdekes és úttörő vállalkozás.

Itt, a Kárpát-medencén folyik át Európa legnagyobb folyója (a Volgát nem ideszámítva), itt van Közép-Európa legnagyobb tava, s mellettük még számtalan kisebb-nagyobb folyó, tó gazdagítja vízi világunkat. S ez a világ rengeteg lehetőséget kínál mind a mezőgazdaság egyes ágazatainak (halászat, horgászat, vadászat), mind a turizmusnak.
Régen, több mint 20 éve alig járták vízitúrázók vizeinket, volt olyan, hogy Szentgotthárdtól Mohácsig evezve nem is találkoztam más túrázóval. Aztán napjainkra sok-sok folyószakasz benépesült, egymást érik a vízitúrákat hirdető vállalkozások, ilyen-olyan szerveződések.
Amikor még oly kevesen jártuk pl. kenuval a Dunát, akkor még kb. 15-20 szállodahajó járkált fel, s alá. 6-8 szovjet, 4-5 román, 3 bolgár, 1-2 csehszlovák, s pár nyugati. No meg egy magyar (teljes neve a Nagy Októberi Szocialista Forradalom 50. évfordulója, kiejtett nevén SZOCFORR :) ), mint szakszervezeti üdülőhajó. Ma számuk biztosan eléri a 120-at, de közelít a 150-hez, jövőre is 5-10 újról hallani (érdeklődők nézzék meg a folyamhajo.hu oldalt). Ebben a folyamatban nyilván szerepe van a hidegháború végének, a Duna-Majna-Rajna-csatorna megnyitásának. Szinte minden nap indul Budapestről Passauba, vagy onnan ide hajó, és az elmúlt pár évben megsokasodtak az Al-Dunára igyekvő szállodahajók is.



Ezek a hajók elegánsak, többnyire újak, modernek, teljes ellátást nyújtanak a kényelmes kabin mellé. Programjuk általában tartalmaz az érintett városokban (sokszor fővárosokban) való egész napos tartózkodásokat, nagyon sokszor éjjel mennek, hogy nappal legyen idő parti programokra.
Az egyhetes programok ára párszázezer forintnál kezdődik, ami teljesen érthető, tekintettel a többmilliárdos úszó infrastruktúrákra. Programjukban 1-3 nap - szintén érthetően - a budapesti városnézés.
Mind az ár, mind a programok távolról jöttek igényeinek megfelelő szervezése miatt nem tolonganak a magyar utasok ezeken a hajókon, pedig sok hajón még a szakács is magyar, nem ismeretlen, idegen ételformákkal hadakoznunk.

Emellett a bőséges, de nekünk nem mindenben megfelelő kínálat mellett szeretnénk valami egészen mást kínálni. Jóval kisebb, nem kabinos személyhajóval végigjárni a Duna két nagy szakaszát, parti szállásokat igénybe véve, a látnivalókat többnyire a napok elején és végén felkeresve, de fő látnivalóként magát a Dunát nyújtva. Más ez annyiban is, hogy az úton bőségesen beszélünk magáról a folyóról, az azon zajló életről is, messze nem csak a parti látványosságokra hívjuk fel a figyelmet.



Egy hajó üzemeltetése nagyon drága dolog, miképp az üzemanyaggal való tömése is. Olyan, mint egy lakli kamasz, mindig mindent megeszik. (S éppúgy szeretjük, mint az ilyen kamaszokat. :) )
És akkor még nem beszéltünk egyes országok csillagászati kikötői díjairól, amikor pár óra állás többe kerül, mintha egész nap mennénk.
Célunk az volt, hogy a drága üzemeltetés ellenére is a hajós utakat minél elérhetőbb áron kínáljuk, több árszinten, más-más megközelítésben mutassuk meg az egyes szakaszokat. Így alakultak ki a dunai utak.
Három nagyobb (5 napos) utunk útvonala (a legfontosabb látnivalókkal):
- Passau-Budapest, 580 km, (Passau, Donauschlinge, Linz, Struden, Melk, Wachau, Bécs, Schloßhof, Pozsony);
- Budapest-Vaskapu 690 km, (Gemenc, Dráva-torok, Pétervárad, Tisza-torok, Nándorfehérvár, Szendrő, Galambóc, a "Zuhatag", azaz a Vaskapu a Kazán-szorosokkal);
- Orsova-Újlak (Horvátország), 350 km,  (Vaskapu a Kazán-szorosokkal, Galambóc, Al-dunai székelység, Szendrő, Nándorfehérvár, Pétervárad, Újlak, Vukovár, Eszék, Kopácsi-rét).



Egy kétnapos utat is hirdetünk a Pozsony-Wachau (180 km) (Melk) szakaszra. (Ennél az útnál is láthatja a Wachau szépséges vidékét, de lemarad a Strudenről, a Donauschlingéről.)

A Dunára további 3 egynapos utat hirdetünk. (Illetve lehet, lesz egy negyedik is a Gemenc-Budapest szakaszra, összekötve egy szekszárdi borvacsorával.)
A Budapest-Neszmély út bejárja a Duna-kanyar szép részeit, de jelentősen túlmegy Esztergomon, megmutatunk több dunai érdekességet, majd a nap végén felkeressük egyetlen hajóskanzenünket.
A Komárom-Pozsony út elsősorban a Szigetközről, annak vízellátásáról, a bősi zsilipről, a Pozsony alatt kialakult "tengerről" szól.
Megkerüljük a Csepel-szigetet. Kevéssé ismert a táj, nagyon ritka kirándulás, különösen olyan kedvezményes wellness lehetőséggel egybekötve, mint utunk esetében.



Ezeket az utakat egy szovjet gyártmányú, "Moszkva" típusú személyhajóval járjuk végig. A Budapesten, vagy a Duna-kanyar vidékén nézelődők gyakran láthatják e típus képviselőit. Praktikus, jól használható, jól vezethető. Főfedélzetének zárt részén kb. 90 fő fér el. Itt található a büfé is, ahol normális áron kínálunk sört, bort, pálinkát, gyümölcslevet, kávét, vizet, üdítőket, szendvicseket, virslit, debrecenit.
A főfedélzet hátsó, nyitott, részben fedett részén van egy-egy női és férfi mosdó, illetve a hajó farrészén a dohányzó hely.
A felső fedélzet nyitott, de nagy része fedett, kb. 100 fő fér el itt.
Számolva a kedvezőtlen időjárással a többnapos utakra maximum a zárt helyen elférő 90 főt fogadjuk (persze ők kimehetnek a nyitottabb részekre :) ), attól nem kell félni, hogy valakinek hely hiányában fagyoskodnia kell.
A csomagok behozhatóak a hajóra, de ott hagyhatók a hajót kísérő, a gépkocsivezető(k) által őrzött buszon is.




Tudjuk, vannak még sokkal szebb, sokszor muzeális értékű, de kifogástalan műszaki állapotú, hazai építésű hajók is az országban. De hajó-lehetőségünk előnyei között még megemlítendő, hogy mindenképpen olyan hajóval akartunk elindulni, melynek két főgépe (hajtó motorja) van, így műszaki hiba esetén - ami bárhol, bármikor, bármilyen jármű esetében előfordulhat - sem állnánk meg, eljutnának utasaink a célba. (Egy busz elromlása esetén sokkal könnyebb mentesítő járművet találni. Hajó esetében ez szinte lehetetlen.)

Két Dunát is érintő úton hajózunk még, de ekkor másik hajókkal.
Hagyományosan népszerű utunk  a Hajóval a Duna legjaván, mely a Duna egykori zuhatagi szakasza mellett bekukkant a szépséges Dél-Erdélybe is, végigmegy a Retyezát vidékén, majd szárazföldről közelíti meg a Délvidék több látványosságát.
Másik, a Duna "végét" bejáró utunk az Erdélyen át a Duna-deltába nevet viseli. A delta messze van, útba esik sok szép erdélyi látnivaló is. Utunk fő céljánál, a deltában úgy válogattuk össze a programokat, hogy az elképesztő vízivilág mind több arcát lássák utasaink. Egy napot csalinkázunk a mellékágak, tavak világában, egy nap pedig végigszáguldunk szárnyashajóval a 3 főág egyikén, hogy annak végén, a Duna "0" kilométerénél elérjük a tengert, amiben akár meg is fürödhetünk.



Kínálunk három nem dunai utat is. Érdeklődés esetén feltett szándék hazai további hazai vizeink bemutatása is - vízről.
Az egyik út a hihetetlenül szép, vadregényes Bodrogra visz minket. A Tokaj-Sárospatak utat tesszük meg oda-vissza, megtekintve Patak méltán híres látnivalóit. Így kompletten ez sem nagyon szerepelt még az utazási kínálatban. Jöjjön el, s jövőre majd Horthy egykori jachtjával megyünk Rákóczi szülőfalujába. :)
Áthajózunk Agárdról Pákozdra a Velencei-tavon, melyet a Balaton árnyékában méltánytalanul kevesen ismernek. Izgalmas nádi világ, no és a Pákozdi Katonai Emlékpark. Ez utóbbi talán sokak osztálykirándulásos emlékezetében él még, mint egy obeliszk, pedig azóta sok víz lefolyt folyóinkon, az egykori emlékmű körül látványos emlékpark létesült.
És természetesen nem hagyhatjuk ki a Balatont, szívünk egyik csücskét. A Balaton késő ősszel is szép, a tihanyi Garda Fesztiválra hajózunk Siófokról. Hangulatos, mindenféle finomságokban gazdag rendezvény a Balaton talán legszebb településén, majd őszi naplemente hajóról.


Hajózzon velünk, ismerje meg hazánkat és a Duna mentét a vízről. Egészen más élmény lesz!










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése