2011. április 27., szerda

Beszédes technika

Bejegyzésem tárgya nem kötődik szorosan irodánk tevékenységéhez. Nem, mert szerencsére könnyen elérhető távolságban van, különösebb utazásszervezés nélkül megcsodálható. De éppúgy hozzátartozik kulturális, történelmi örökségünkhöz, mint a Kárpát-medence megannyi más szépsége, érdekessége, melyek megmutatása hivatásunk.
A "tárgy" jelen esetben egy hajó. Egy különös hajó. A LAJTA/LEITHA monitor.

A világ első monitor típusú hadihajója az Egyesült Államokban épült a polgárháború idején, 1861-ben. Fő jellemzői a sekély merülés, ami a folyami (sőt, elsősorban folyami) hajózásra is lehetőséget ad, a forgatható lövegtorony, és a vízbe való szinte belesimulása, ami megnehezíti kilövését. Gőzgépe, kazánja a vízvonal alatt van, hasonlóan a hajó többi teréhez.
A világ második és harmadik ilyen hajója 1871-ben épült az Osztrák-Magyar Monarchiában. Ezek voltak a MAROS és a LAJTA. Fő feladatuk a Duna és a Száva évenkénti végighajózása, elrettentő erőt mutatva az erős hatalom szomszédainak, s egyben az Osztrák-Magyar Haditengerészet belvízi egységeinek megteremtése. Érdekes, hogy a haditengerészetünk egészét tekintve is ezek a hajók voltak az első, immár vitorlák nélküli, teljesen acéltestű járművek.

A LAJTA története felettébb kalandos. Részt vesz Bosznia okkupációjában a Száván harcolva. Majd végigharcolja az I. világháborút, sőt, ott vannak a kezdetén, amikor a Monarchia elkezdi lőni Belgrádot. A fedélzetén esik el haditengerészetünk első áldozata, Huj János matróz, majd az utolsó áldozata is 1919-ben, csicseri Csicsery László sorhajóhadnagy.
A LAJTA részt vesz Belgrád második elfoglalásában is, majd az Al-dunai román átkelés elleni harcban, a sistovi német átkelés biztosításában. 1918-ban kivonják a hadrendből, majd 1919-ben, "reaktivizálva" a Tanácsköztársaság idején Esztergom térségében harcol a megszálló cseh csapatok ellen. Részese a róla elnevezett kommunista ellenes "monitor lázadásnak". A lázadás leverése után kisebb flottában Baja felé menekül, amikor a vörösökhöz visszapártoló MUNKA (ex UNA) felfegyverzett gőzös Paksnál lőni kezdi. Ekkor zajlott le a történelem eddigi utolsó folyami vízi ütközete, mely a LAJTA győzelmével és a MUNKA elsüllyedésével végződött.
1920-ban végleg leszerelik, a hajótestet megveszi egy vállalkozó és úszó munkagéppé, elevátorrá alakítja. Hogy aztán a II. világháború után a Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalatnál dolgozzon egészen az 1990-es évek elejéig, amikor privatizáció révén egy svájci bankhoz kerül. De eddigre felfedezik a "rozsdás vasban" rejlő értéket lelkes magyar kutatók, visszaszerzik a svájciaktól a Magyar Állam számára. Ezután másfél évtizedet vár a hajó, amikor pályázati pénzek segítségével megkezdődik az 1887-es állapotának helyreállítása. A monitor újraszentelésére 2010. augusztus 20-án, az állami ünnepségek fénypontjaként került sor a Parlament előtt.
 
A LAJTA az osztrák-magyar hadilobogóval.
A honvédelmi miniszter a LAJTA-t a Magyar Honvédség tiszteletbeli zászlóhajójának tette meg. Az ünnepségen magyar és osztrák hagyományőrzők is részt vettek.
A LAJTA tavaly óta tovább szépült, a hajótestben berendezett múzeum egyre látványosabb és gazdagabb.
Szép tervek voltak az idén 140 éves hajó végigutaztatására Bécstől, a "Kaiserstadt"-tól Belgrádig, de sajnos ezek a nehéz költségvetési helyzet miatt meghiúsultak.
Így a Hadtörténeti Intézet tulajdonában lévő, civilek által kezelt és gondozott hajó Komáromban megtekinthető mától május 1. estig, majd Szobon május 3-án és 4-én, majd május 6-16 között Budapesten a Lánchíd felett.
A hajó mai Komáromba vitelében volt szerencsém részt venni. Erről néhány, értékes kincsünk felkereséséhez kedvet csináló kép.
 
 
 

Nézzék meg hát a LAJTA-t! Délvidéki útjainkon pedig letekinthetnek a LAJTA által lőtt nándorfehérvári várból a Dunára, oda, ahonnan az I. világháború első lövéseit leadta megmenekült nemzeti kincsünk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése